Nighthawk.dk

Spiludvikling

Udvikling af computerspil har været min helt store interesse siden jeg begyndte at bruge 3D Gamestudio som 9-årig tilbage starten af 2001, specielt programmeringsdelen. Senere har jeg også rodet med en række andre teknologier, som skrive en grafikmotor (game engine) i C# vha. Managed DirectX (MDX) og senere XNA - og senest har jeg været i gang med OpenGL/C++.

At lave et computerspil er en kreativ process hvor der, udover selve programmeringen, skal udvikles bl.a. gameplay, historie, musik, lyd, og en lang række forskellige 2D- og 3D-elementer. Det vil derfor være en fordel at være flere om at udvikle et spil, idet der er brug for mange forskellige kompetencer. Men man kan dog også sagtens selv arbejde på et spilprojekt; der er masser ressourcer at finde online så man f.eks. ikke selv behøver udvikle 3D-modeller, musik og lyd, hvis man helst bare vil programmere.

Er du ny til at lave computerspil vil jeg anbefale at bruge en game engine som 3D Gamestudio eller den mere moderne Unity. Så længe der ikke er tale om kommercielt brug kan begge disse game engines bruges gratis, og der findes endnu flere gratis game engines derude.

Artikelserier

Spiludvikling Programmering Introduktion til spiludvikling med 3D Gamestudio

Artikler

Spiludvikling Algoritmer A*-Pathfinding