Denne artikelserie er tilrettelagt efter et forløb i Coding Pirates Middelfart, som er udarbejdet i samarbejde med Henrik Nielsen.
Unity er en dansk-udviklet game engine, som kan bruges til at udvikle alle former for computerspil, eller andre slags software som bruger 3D-grafik. Desuden kan Unity også lave apps til konsoller som PlayStation og Xbox, eller f.eks. til Android og iOS (telefoner/tablets). Der er altså tale om et kraftigt værktøj med rigtig mange muligheder!
Her fokuserer vi på computerspil - der er nemlig rigeligt at lære inden du f.eks. begynder at kaste dig over andre platforme. Et computerspil består nemlig af rigtig mange elementer, som f.eks.: 3D-objekter, 2D-grafik (textures, UI), lyde, musik, levels, materials/shaders, samt en masse kode (programmering). Her vil du blive introduceret til de fleste af disse elementer, mens f.eks. shaders er et mere avanceret emne, som ikke dækkes her.
Denne artikelserie er baseret på Unity version 2020.3.18f1, så det er muligt at noget vil se anderledes ud, hvis du bruger en anden version - jeg forventer dog ikke at dette giver nogen problemer, men ellers er du velkommen til at kontakte mig.
Denne artikelserie bliver udbygget løbende, efter behov ift. et igangværende Coding Pirates-forløb.
Forberedelse
Inden du går i gang, skal du:
- Have downloadet og installeret Unity (via Unity Hub, find det her).
- Have en licens til Unity (en "personal"-licens er gratis - det sættes op i Unity Hub).
- Sørg for at installere et IDE (kode-editor) som Visual Studio (Windows/Mac) eller MonoDevelop (Linux), se mere her og her.