Nighthawk Arts er et navn anvendt af Claus Nielsen i forbindelse med diverse fritidsprojekter (oftest programmering).
Tidligere har nighthawk.dk indeholdt en masse ressourcer til 3D Gamestudio - bl.a. mine gamle RPG Templates til A6 - men den nye, danske udgave er mere en "personlig" webside, hvor jeg skriver om de emner, der interesserer mig, og kan fremvise nogle af mine projekter.
Navnet "Nighthawk" har jeg tidligere brugt som mit "gamernavn" i en lang række spil, som f.eks. Counter-Strike og Warcraft 3. Senere fik jeg domænenavnet nighthawk.dk i julegave, og dermed opstod Nighthawk.dk.
Jeg er opvokset i et hjem, hvor computere og programmering altid har spillet en stor rolle, og jeg begyndte derfor meget tidligt at rode med forskellige IT-projekter; startende med min første hjemmeside lavet i Frontpage, og mine første forsøg på at lære at programmere i Delphi/Pascal - selvom jeg først rigtigt lærte at programmere, efter at jeg i slutningen af 2000 begyndte at lave computerspil i 3D Gamestudio. Senere begyndte jeg også at lære C# og web-programmering (HTML/CSS/ASP/JS), og efterfølgende en lang række andre sprog (bl.a. C, C++ og Java).
Selvom programmering og datalogi altid har interesseret mig, har jeg også haft mange andre interesser: bl.a. en række områder indenfor naturvidenskab. Efter gymnasiet endte jeg derfor med at læse kemi & fysik, men skiftede efter et par år til fysik & matematik. Efter første år af kandidaten startede jeg på en ph.d.-uddannelse i fysik (efter den såkaldte 4+4-ordning, der kombinerer speciale og ph.d.-projekt).
I løbet af min ph.d.-uddannelse arbejde jeg som forsker ved kvantebiologi-gruppen på SDU (gruppen er senere flyttet til Oldenburg i Tyskland). I mit ph.d.-projekt, med titlen "A Study of Magnetoreceptor Capabilities of Biological Systems" og vejleder Ilia Solov'yov, forskede jeg i såkaldt magnetoreception i trækfugle: mange trækfugle har en "kompas-sans", dvs. de kan "fornemme" retningen og styrken af Jordens magnetfelt, og bruge denne information til at navigere efter, ligesom hvis vi brugte et kompas. Min forskning foregik dog på molekylært niveau (og endnu mindre længdeskalaer), hvor jeg bl.a. undersøgte cryptochrome-proteiner (som menes at stå for kompas-sansen) gennem computersimuleringer, for at finde ud af, hvordan de virker. Derudover arbejdede jeg også med de kvantefysiske mekanismer, som man mener står for kompas-sansen (som menes at finde sted i cryptochrome-proteinerne); de samme mekanismer som muligvis kan føre til potentielt skadelige virkninger af radiobølger på vores celler - et felt som jeg var med til at starte op.
Efter min ph.d. blev jeg ansat som udvikler i Unicontrol, et tech-startup der laver software til gravemaskiner. Her arbejder jeg primært med den del af softwaren, der behandler sensor-data (IMU'er, GPS, m.m.) og beregner hvor skovlen på gravemaskinen befinder sig.